Akce na čističky vzduchu Airbi 1+1 ZDARMA. Platí do 30. června.

5 tipů na posílení imunity

S klesající teplotou a s tím, jak se lidé začínají shromažďovat více ve vnitřních prostorách roste i riziko různých nemocí a infektů, které vás mohou na několik dnů a někdy až týdnů vyřadit z běžného denního rytmu. Vždy platí, že lepší je prevence než se následně s nemocí potýkat a přestože posílení imunity není všespásné, určitě vám při boji s nachlazením může významně pomoci. Co tedy můžete dělat sami, aby byla vaše imunita silnější?

 

Strava bohatá na vitamíny

Vitamíny ovlivňují imunitní odpověď, jejich nedostatek, takzvaná avitaminóza, zvyšuje šanci, že náš imunitní systém nebude v potlačování infekcí tak efektivní. Zvláštní úlohu ve vlivu na imunitní systém poté hraje vitamín D. Často se můžete dočíst, že vitamín D může vyřešit v podstatě jakékoliv problémy s imunitou a vyléčit jakoukoliv nemoc, to však zdaleka není pravda. Řada studií potvrdila pozitivní vliv vitamínu D na imunitu, ale obecně platí konsenzus, že Vitamín D dokáže významně zvyšovat efektivitu tzv. vrozené imunity, ale naopak tlumit imunitní odpověď tzv. adaptivní imunity. Co to v praxi znamená? Vrozená imunita je první linii obrany našeho organismu a její posílení má pozitivní vliv na méně závažné infekce a patogeny. Adaptivní imunita přichází na řadu, když nasazení vrozené imunity nestačí.

Studie tedy prokázaly pozitivní vliv vitamínu D v ochraně před drobnějšími infekcemi, ale žádný pozitivní vliv již nebyl pozorován u chřipkových onemocnění a dalších podobně závažných viróz.

Vitamín D se přirozeně tvoří v lidském organismu, pokud jsme vystaveni slunečnímu záření. Dále je možné najít vitamín D v rybím tuku a obecně v tučnějším rybím mase. Pokud byste i přesto chtěli získávat větší množství vitamínu D (což se hodí především v zimních měsících, kdy slunce svítí menší část dne), je nutné sáhnout po doplňcích stravy s obsahem vitamínu D. Takovéto doplňky stravy koupíte v každé kamenné či online lékárně, jako je Drmax.cz, Benu.cz a další.

Tip: Při nákupu na Benu.cz můžete využít slevový kód a cashback a mít tak celý nákup levnější (https://kuponer.cz/obchody/benu-cz/).

Otužování

Otužování může mít mnoho podob, ať už se jedná o klasické sprchování se studenou vodou, pravidelné otužování v zamrzlém jezeře nebo saunování. Pozitivní efekt otužování na zlepšení imunitní odpovědi potvrdila řada studií, ale opět je třeba počítat s tím, že otužování není všespásné a přestože je pro imunitu prospěšné, jeho efekt není nikterak obrovský.

Při otužování vystavujete tělo krátkým stresovým situacím, které vám pomohou lépe ustát nějaké delší stresové situace, při kterých hrozí, oslabení imunity vůči externím patogenům (například běžné prochladnutí). Dalším pozitivním efektem otužování je vyšší průtok krve v oblasti dýchacích cest, které by mělo vyústit ve vyšší koncentraci imunoglobulinů na jejich sliznicích.

Například takové saunování prospívá k vyšší tvorbě a vyplavování lymfocytů do krevního oběhu. Lymfocyty jsou součástí adaptivní imunity a jejich počet se v těle přirozeně zvyšuje, pokud jsme vystaveni nějakému infektu, se kterým si neporadí první linie naší imunity.

Pravidelná fyzická aktivita

Zatímco velký význam fyzické aktivity na správné fungování imunitního systému je potvrzený mnoha studiemi, přesný efekt fungování ještě není podrobně prozkoumán. Oněch pozitivních vlivů je více, ale hovoří se například o přínosu serotoninu pro správné fungování imunitního systému. Serotonin a dopamin jsou dva hormony, kterým se často přisuzuje pocit štěstí, nedostatek serotoninu může vést ke stresu až k depresi. A je již řadou studií spolehlivě prokázaný dlouhodobý negativní vliv stresu na funkci imunity.

Ideálním prostředkem, jak podpořit tvorbu serotoninu je právě fyzická aktivita.

Některé druhy potravin

Existuje řada látek, u kterých je prokázáno, že se pojí se silnější imunitou. Mezi tyto látky patří třeba beta-glukan, který je možné najít v houbách. Pokud se betaglukan hub dostane do těla, považuje jej tělo za cizorodou látku a začne proti jeho přítomnosti zbrojit. Zvýší se tak produkce fagocytů, které spadají do přirozené imunity člověka a lidské tělo je lépe chráněno i proti nacházejícím infekcím. Beta-glukan je přítomný ve většině hub, ale pokud hledáte nějakou houbu, která by byla pro posílení imunity ideální, bude to pravděpodobně hlíva ústřičná.

Pozitivní působení beta-glukanu na imunitní systém je prokázáno řadou studií, ale výzkumů v této oblasti ještě nebylo podniknuto tolik, aby se všichni odborníci v tomto tématu shodli. Zatímco o účinku beta-glukanu na imunitu se stále ještě diskutuje, o prospěšnosti beta-glukanu z ječmene na snížení cholesterolu panuje jasné stanovisko. Například i Evropský úřad pro bezpečnost potravin přijal zdravotní tvrzení, že beta-glukan z ječmene “snižují hladinu cholesterolu v krvi”.

pexels-photo-7245446

Pravidelný denní režim

Zde je řeč především o dostatku spánku. Pro vaše zdraví a správné fungování imunitního systému je klíčové, abyste měli nastavený nějaký pravidelný spánkový režim a ten poté dodržovali. Je dobré chodit spát přibližně ve stejnou dobu a spát alespoň 8 hodin denně. Dodržování stejné doby usínání je klíčové pro kvalitu spánku a spánek dlouhý 8 hodin denně zajistí, že se dokáže organismus dostatečně regenerovat na buněčné úrovni.

Studie říkají, že spánek dlouhodobě kratší než 7 hodin denně se pojí s několikanásobně vyšším rizikem, onemocnění virózou, než u lidí, kteří spí pravidelně déle než 8 hodin denně. Slabší imunitní systém však není jediným důsledkem nedostatku spánku, v dlouhodobém horizontu se při nedostatečném spánku vystavujete vyššímu riziku, že se u vás projeví celá řada onemocnění.

V dnešní uspěchané době může být spánek pro řadu lidí nedosažitelným luxusem, ale pokud se rozhodnete svému tělu alespoň osm hodin spánku denně dopřát, odměnou vám bude kromě odolnější imunity i větší spokojenost (nedostatek spánku může rozhodit i hormonální systém) a lepší kognitivní schopnosti.



Lukáš Konečný, strategie a rozvoj v nanoSPACE
Lukáš Konečný působí v oblasti nanotechnologií od roku 2015, vystudoval VŠE a dlouhodobě se věnuje digitálnímu marketingu, digitalizaci a automatizaci reklam pro technologické firmy a online projekty. Od května 2020 se stará v nanoSPACE o strategii a rozvoj firmy.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení