Vánoční balíčky od 399 Kč. Potřebuji dárky! Nyní 15 % sleva s kuponem BLACKFRIDAY na celý sortiment

Nedostatek vitamínu D: jak ho doplnit?

Všichni dobře víme, že nedostatek vitaminu D vede u dětí k malformacím známým jako rachitida (křivice) a u dospělých způsobuje narušení skladby kostí (osteoporózu, osteopenii) a zvýšený výskyt zlomenin. Nedostatek vitaminu D je ale  spojovaný i s autoimunitními onemocněními (např. roztroušená skleróza), osteoporózou, srdečními chorobami, neplodností, potraty, psychickými potížemi (zejména depresemi), obezitou, cukrovkou, nižší mentální výkonností, sníženou obranyschopností organismu a mnoha druhy rakoviny. Aktuálně se o něm nejvíce mluví  v souvislosti s onemocněním virem COVID-19. Některé vědecké studie totiž naznačují, že dostatek vitaminu D by mohl snižovat riziko nakažení a horší průběh COVID-19.

 

Co je vitamín D a k čemu jej potřebujeme?

Vitamíny jsou malé organické molekuly, které jsou důležité pro správné fungování metabolismu a tvorbu látek nezbytných pro život. Vitamínem D pak ve skutečnosti označujeme pět látek s podobnou strukturou a účinkem. Nejznámějšími zástupci jsou vitamíny D2 (ergokalciferol) a D3 (cholekalciferol). Studie naznačují, že vitamín D3 je co do účinnosti o něco silnější než D2. V lidském těle vzniká „déčko“ působením UVB paprsků slunečního záření na kůži. Aby správně fungovalo, musí jej ledviny a játra (s přispěním imunitního systému) nejprve přeměnit na aktivní formu, tzv. kalcitriol. Vitamín D se podílí na řízení řady tělesných pochodů, především na vstřebávání vápníku a dalších minerálních látek v tenkém střevě a v ledvinách. Tímto způsobem pomáhá vitamín D zajistit pevnost kostí a zubů.

Důležitý je ale mj. také pro správné fungování:

  • svalů a nervů,
  • štítné žlázy,
  • obranyschopnosti (mj. redukuje zánět),
  • buněčného dělení.

Tip: V dalším článku se dozvíte 5 tipů na posílení imunity.

Projevy nedostatku vitamínu D

Nedostatkem (deficitem) vitamínu D trpí až 40 % Evropanů, především kvůli nedostatečnému pobytu na slunci a nevyváženému stravování. S nízkým množstvím déčka v krvi se potýkají také lidé s idiopatickými střevními záněty, jako je Crohnova choroba nebo ulcerózní kolitida – v zaníceném střevě se vitamíny hůře vstřebávají. Rizikovou skupinou jsou také (z nejasných důvodů) obézní jedinci. Nejčastější projevy: 

  • vypadávání vlasů,
  • dýchací potíže,
  • deprese,
  • vysoký krevní tlak,
  • pomalé hojení ran,
  • bolesti svalů a kostí,
  • zvýšená kazivost zubů,
  • zvýšené riziko osteomalacie, osteoporozy a zlomenin kostí (kvůli nedostatku stavebních složek kosti),
  • u dětí může dojít k rozvoji křivice (rachitis).

Při nedostatku vitamínu D dochází k úbytku svalové hmoty a řídnutí kostí (osteomalacii a osteoporóze). To zvyšuje riziko zlomenin, zejména v pokročilejším věku.

Deficit déčka zvyšuje také pravděpodobnost:

  • zánětu čelistních kostí (peridontitidy) a ztráty zubů,
  • vysokého krevního tlaku v těhotenství (preeklampsie),
  • horšího průběhu respiračních onemocnění (včetně COVID-19).

Nedostatek vitamínu D u miminek a dětí

Velké nebezpečí představuje nedostatek déčka především u kojenců, batolat a malých dětí. Vede totiž ke křivici (rachitidě), která se projevuje měknutím kostí, jejich ohýbáním (křivením) a změnou tvaru.

Křivice vinou deficitu vitamínu D se projevuje nejčastěji ve věku 3 až 18 měsíců. Mezi příznaky onemocnění patří např. zploštělé čelo, ohnutí dlouhých kosti dolních končetin a deformace obratlů a pánve. Děti s křivicí trpí také častými svalovými křečemi a jsou náchylnější ke zlomeninám.

Vitamín D je v dětství také nezbytný pro správný vývoj nervového systému. Deficit déčka u těhotných žen je spojený se zvýšeným výskytem hyperaktivity a autismu u jejich potomků. K nedostatku déčka v dětském těle může dojít také během kojení. Řada těhotných a kojících žen proto užívá vitamín D preventivně, ve formě potravinových doplňků.

Tip: Přečtěte si článek o vitamínu C a jeho ověřených účinků na pleť.

Jaká je denní dávka vitamínu D?

Dávka vitamínu D se zpravidla uvádí v mikrogramech (μg – tisícinách gramu) a v mezinárodních jednotkách IU, přičemž 1 μg odpovídá 40 IU. Ideální denní množství u zdravého člověka se liší nejen podle věku a zdravotního stavu, ale i podle toho, jaká organizace doporučení vydala.

Podle Evropského úřadu pro bezpečnost potravin (EFSA) jsou doporučené denní dávky vitamínu D následující:

  • kojenci (do 12 měsíců) – 10 μg (400 IU),
  • děti (1 až 10 let) – 15 μg (600 IU),
  • děti (11 až 17 let) – 15 μg (600 IU),
  • dospělí (18 až 75 let, včetně těhotných a kojících žen) – 15 μg (600 IU),
  • senioři (od 75 let) – 15 μg (600 IU), jiné organizace ale doporučují 20 μg (800 IU).

Podle řady studií by obézní lidé a ženy po menopauze měli přijímat vitamín D ve zvýšeném množství. Potřebnou dávku určí vždy lékař – nikdy ji nezvyšujte sami! Maximální bezpečná dávka u kojenců a dětí je totiž 25 až 75 μg (1 000 až 3 000 IU), u dospělých pak 100 μg (4 000 IU).

Předávkování vitamínem D (hypervitaminóza) vede ke zvýšenému příjmu vápníku a jeho ukládání do vnitřních orgánů. To se projevuje nevolností a zvracením, úbytkem váhy a vznikem ledvinových kamenů. V extrémních případech dochází k poškození ledvin.

Jak doplňovat vitamin D: Nejlepší doplňky stravy. 

Vitamín D je dostupný i ve formě potravinových doplňků, např. jako rychle rozpustné tablety. Jejich užívání je vhodné zejména v zimních měsících, kdy trávíme převážnou část dne ve vnitřních prostorách. Preventivně mohou déčko užívat – vedle výše zmíněných těhotných a kojících matek – také lidé s nadváhou a senioři. Studie z roku 2014 dokonce našla spojitost mezi užíváním doplňků s vitamínem D a nižší úmrtností u starších lidí. Tyto závěry je ale samozřejmě třeba brát s rezervou.

#produkty#https://www.nanospace.cz/vyhledavani/?string=vitamin+d

Vedle samostatných preparátů s vitamínem D naleznete na trhu i komplexní produkty, např. přípravek Immunity Complex, který vedle déčka obsahuje také vitamín C a zinek.

Přírodní zdroje vitamínu D

Ve světle předchozích řádků se logickým krokem zdá být delší pobyt na slunci, před tím ale odborníci varují. Skin Care Organization doporučuje cílené slunění nejvýše třikrát týdně po dobu asi 15 minut. Delší opalování už k další produkci vitamínu D nevede, ultrafialové paprsky naopak zvyšují riziko výskytu rakoviny kůže. Pokožku je proto nezbytné chránit opalovacím krémem.

Přirozeně se vitamín D vyskytuje ve vysokém množství v oleji z tresčích jater (1 čajová lžička obsahuje 450 IU vitamínu D) a v mase z lososa (5,2 IU/g) a tresky (4,6 IU/g). Pro zvýšení obsahu v lidském těle se déčko uměle přidává např. do mléka a mléčných výrobků, cereálií, mouky nebo kojenecké výživy.

Co si z článku odnést?

  • Vitamín D se v lidském těle podílí na vstřebávání vápníku a dalších minerálů a zajišťuje tak pevnost kostí a zubů. Důležitý je také pro správnou funkci svalů, nervové soustavy, imunitního systému a hormonů štítné žlázy.
  • Nedostatkem vitamínu D trpí v Evropě asi 40 % populace. Rizikovou skupinou jsou zejména kojící a těhotné ženy, senioři, lidé s nadváhou a obezitou a jedinci s idiopatickými střevními záněty.
  • Deficit vitaminu D vede mj. k rachitidě, osteoporóze a úbytku svalů. Jeho nedostatek u dětí se pojí s neurologickými poruchami, např. s autismem či hyperaktivitou.
  • V tělě vzniká vitamín D působením slunečních paprsků na kůži. V potravě jej najdete především v oleji z tresčích jater, uměle se přidává také do mléčných výrobků a dalších základních potravin.
  • Dostatek vitamínu D zajistíte také užíváním potravinových doplňků, např. vysoce rozpustných tablet.

 

Lukáš Konečný, strategie a rozvoj v nanoSPACE
Lukáš Konečný působí v oblasti nanotechnologií od roku 2015, vystudoval VŠE a dlouhodobě se věnuje digitálnímu marketingu, digitalizaci a automatizaci reklam pro technologické firmy a online projekty. Od května 2020 se stará v nanoSPACE o strategii a rozvoj firmy.

Zdroje