Zasíláme také na Slovensko. Doručení do 3 dnů od předání dopravci. Pro ceny v EUR použijte přepínátko.

Víte, co je to pomalá móda a jak nakupovat udržitelně?

Obsah článku

Ve světě udržitelné módy se setkáte s mnoha výrazy, a pokud se teprve začínáte zajímat o to, jak nakupovat eticky a v souladu s přírodou, můžete se v nich jednoduše ztratit. Připravili jsme pro vás proto přehledného průvodce udržitelnou módou.

 

udrzitelne-obleceni-na-stojanu

 

Co je to slow fashion nebo-li pomalá móda?

Jednoduše bychom mohli říct, že se jedná o opak fast fashion (rychlé módy). Fast fashion je termín, který popisuje levně vyrobené rychloobrátkové oblečení, jehož výroba často zahrnuje dětskou práci a drancuje životní prostředí.Často jsou vyráběny z materiálů, které počítají, že je vezmete jen párkrát na sebe a na další sezónu si koupíte zboží nové. 

Za fast fashion módu jsou považovány všechny ty řetězce, které přicházejí s novými a novými kolekcemi, aby uspokojily stále se měnící trendy. Módní průmysl takto vytváří toxický systém nekonečného koloběhu nadbytečné produkce a nutí lidi nakupovat čím dál větší množství ne příliš kvalitního zboží. To drancuje přírodu, podporuje dětskou práci a nutí lidi utrácet za desítky kusů oblečení ročně.

Oproti tomu pomalá móda se soustředí na kvalitní materiály, které jsou vyrobeny za férových podmínek a s ohledem na přírodu. Pomalá móda je etická a k výrobě nevyužívá dětskou pracovní sílu. Často je vyráběna lokálně, aby šetřila přírodu i z pohledu logistiky. 

Slow fashion nekopíruje trendy, ale vytváří takové kusy oblečení, které by byly stylové v minulosti, jsou stylové dnes a budou pravděpodobně i za několik desítek let. Vytváří takové kusy oblečení, které ve vašem šatníků zůstanou roky.

Co to je udržitelná móda

Udržitelná móda je taková móda, která je vyrobená s ohledem na přírodu.K výrobě se používají materiály šetrné k přírodě k přírodě. Tím je myšleno, jak je pěstovaná a zpracovaná textilní surovina, jak je samotná textilie odolná při nošení a jak náročná je její údržba (praní).

Kolik vody spotřebuje módní průmysl?

Právě voda je jeden z největších problémů módního průmyslu. Módní průmysl spotřebuje 79 miliard kubíků ročně, čímž se stává třetím největším spotřebitelem vody na světě. Pro lepší představu to je roční spotřeba vody pro 110 milionů lidí na světě. Pokud bude módní průmysl pokračovat současným tempem, spotřeba vody na jeho pohánění se zdvojnásobí do roku 2030. S tím, jak moc ubývá pitné vody je to obrovská zátěž nejen na planetu, ale i pro lidstvo. 

Bavlněné textilie jako největší problém módního průmyslu

Velkým problémem jsou bavlněné textilie, které jsou třetími nejpoužívanějšími textiliemi na světě. Pro výrobu jednoho kilogramu nezpracované bavlny je dnes potřeba 10 000 litrů vody. Na zprocesování kilogramu bavlny je dále potřeba 100-150 litrů vody. Bohužel to není pouze jen spotřeba vody, která zatěžuje při výrobě bavlny životní prostředí, standardně se při pěstování bavlny používá i velké množství pesticidů a chemikálií. Na pěstování bavlny padne až 16 % insekticidů používaných ve světě.

Jaké jsou nejudržitelnější materiály?

Při výběru materiálu je třeba se dívat nejen na to, jak se materiály k výrobě získávají, ale i kolik vody se spotřebuje na jejich zpracování či na náročnost údržby samotných materiálů.

Existují materiály, které mají samočistící efekt, a díky tomu lze i odolné skvrny vyprat na nízké teploty. Zajímavé jsou i materiály s antibakteriálními vlastnostmi, které ničí zápach a díky tomu je můžete nosit déle.

 

druhy-textilnich-materialu

 

Len

V létě chladí, v zimě hřeje. Je trvanlivější a odolnější než bavlna a působí antisepticky. Len se na území České republiky používal podle archeologických nálezů už od doby kamenné. Bohužel v minulém století upadl do zapomnění. Len má výhodu v tom, že potřebuje k výrobě minimum vody a pesticidů.

Bio konopí

Textil z konopí výborně absorbuje pot, ale zároveň zůstává prodyšný. Celkově se konopné vlákno vyznačuje odolností a životností, která převyšuje jiná přírodní vlákna. Stejně jako v případě lnu vyžaduje na výrobu minimum vody, a proto patří k nejudržitelnějším přírodním materiálům.

Bio bavlna a recyklovaná bavlna

Bavlna je nejpoužívanějším textilním materiálem světa a bohužel k její výrobě je potřeba velké množství vody a pesticidů. V posledních letech se proto řada pěstitelů snaží přecházet na udržitelný způsob pěstování bavlny bez pesticidů a dalších chemikálií, které se běžně používají k výrobě bavlny. Pokud si pořizujete bavlněné oblečení, doporučujeme si zkontrolovat, zda má certifikaci od Global Organic Textile Standard (GOTS). GOTS dohlíží na to, aby bavlna byla procesována s ohledem na přírodu a za férových sociálních podmínek

Tencel (Lyocell)

Tencel je druh viskózy vyráběný z rozdrcených dřevěných vláken. Oproti klasické viskóze je lyocellové vlákno odolnější, pevnější, je také velmi savé (o 50% savější než bavlna) a nemačkavé. Stejně jako len v létě chladí a v zimě hřeje. Tencel by správně neměl obsahovat žádné chemické látky.

Piñatex

V České republice Piñatex ještě není natolik známý, ale jedná se o veganskou alternativu ke kůži, která se vyrábí z listů z ananasu.

Econyl

Další recyklovaný materiál, který je velmi zajímavý z pohledu oděvního průmyslu je Econyl. Jedná se o druh nylonu, který je vyroben výhradně z odpadních materiálů, například z rybářských sítí, koberců a jiných pevných textilií. Výroba Ekonylu probíhá pomocí několika chemicko-fyzikálních procesů včetně depolymerace, štěpení složek a znovu generování polyamidu. Díky tomu máme prvotřídní ekologickou polyamidovou tkaninu se všemi vlastnostmi klasického polyamidu, nylonu.

 

udrzitelna-moda

 

Jak materiály obohacené nanotechnologiemi šetří přírodu?

Za udržitelné materiály se považují takové nanomateriály či materiály obohacené nanotechnologiemi, které mají hydrofobní povrch. Ten zabraňuje nečistotám proniknout hluboko do struktury a dosahuje easy-care efektu. Díky tomu se na údržbu spotřebuje jen minimum vody a saponátů.

Jsou materiály s nanočásticemi stříbra šetrné k přírodě? 

Používání nanočástic v oblečení je čím dál populárnější. Nejčastěji se používají nanočástice stříbra, které mají antibakteriální a protizápachový efekt.Nanočástice stříbra v textiliích deaktivují bakterie, které způsobují zápach při pocení.

Díky těmto vlastnostem oblečení s nanočásticemi stříbra není nutné tak často prát a dochází ke snižování spotřeby vody. Je zde ale velká debata kolem uvolňování nanočástic do vody při praní. Naštěstí již existují materiály, které mají nanočástice stříbra pevně ukotvené v textilii. Díky tomu se nevypírají a neztrácí dlouhodobě své vlastnosti. Je také důležité si uvědomit, že nanočástice stříbra se běžně v přírodě vyskytují.

 

Jak začít nakupovat oblečení udržitelně?

Nejdůležitější je přístup k samotnému oblečení. Každý se chce oblékat stylově, co si ale většina lidí neuvědomuje, že oblékat se stylově neznamená kupovat si všechno oblečení, co je aktuálně trendy. Mít skvělý styl znamená vybírat oblečení, u kterého si i za 20 let řeknete při prohlížení fotek, že vypadalo skvěle. Neznamená to, že byste si občas neměli koupit nějaký trendy kousek, ale určitě by neměly být základem vašeho šatníku.

1)  Vytvořte si kapsulový šatník

Kapsulový šatník je takový šatník, který v sobě má kolekci oděvů, jež se dají společně kombinovat a vždy vytvoří outfit pro každou příležitost. Základem jsou kvalitní materiály a střihy, které nevychází z módy.

V šatníku byste měli mít jednobarevná basic trička, tmavé a světlé kalhoty (džíny a společenské), skvěle padnoucí oblek či jednoduché lehce kombinovatelné černé šaty. Do kapsulového šatníku patří trenčkot i kožená bunda. Základem šatníku jsou také bílé tenisky a společenské boty (lodičky, kozačky či pánské polobotky).

2) Investujte do kvalitního oblečení

Dřív bylo normální šetřit si na kvalitní kabát, šaty nebo boty. Dnes v záplavě konzumu si lidé už přestávají vážit kvalitního zboží a přijde jim normální nakupovat trička za 500 Kč i méně, které se po jedné sezóně zničí.

Pokud ale opravdu chcete žít udržitelně, minimalisticky a stylově, začněte se rozhlížet po lokálních návrhářích a investujte do kvalitního oblečení.

Nemusíte si nakoupit hned deset šatů, triček a kalhot. Kvalitní trička sice vyjdou i na několik tisíc a šaty až na 12 000 Kč od českých návrhářů, ale jsou to kusy oblečení, které s vámi už zůstanou. Pokud máte menší budget, zkuste se podívat po šatech, které lze zavázat na několik způsobů. Tím získáte hned několik outfitů! 

3) Nakupujte oblečení z druhé ruky

Velká řada lidí nakupuje více oblečení, než zvládá unosit. Díky tomu můžete sehnat krásné téměř nenošené kousky za pár korun. K nákupu můžete využít second handy nebo nakupovat přímo od lidí na Vinted. Zboží z druhé roky je ideální právě na nakupování trendy kousků, kterými chcete doplnit svůj šatník.

4) Nakupujte jen to, co opravdu potřebujete

Ještě před 30 lety lidé nakupovali oblečení pouze několikrát do roka, když se jim něco roztrhalo nebo jim začalo být něco malé. Jenže pak se něco změnilo a z nakupování se stal sport. Lidé dnes jezdí na výlety do Prahy nebo do Drážďan a mají jediný cíl: Nákupy. Z nakupování se stalo hobby. Módní značky toto hobby krmí novými a novými kolekcemi a trendy, a to drancuje nejen přírodu, ale i podporuje dětskou práci.

Pokud tedy si chcete či potřebujete nakoupit oblečení, nakupujte s rozmyslem a pouze to, co potřebujete. Vyhněte se velkým obchoďákům, kam běžně lidi jdou pro jednu věc a přinesou si několik tašek oblečení.

5) Podporujte lokální značky a lokální výrobce

Nákupem u lokálních výrobců nepodpoříte jen českou ekonomiku, ale zároveň snižujete ekologickou stopu, kterou vaše zboží zanechává a bojujete tím proti dětské práci.

 

obleceni-na-vesaku

 

Co to je Fashion Revolution?

Fashion Revolution  je mezinárodní inciativa, která se snaží zvýšit povědomí ve společnosti o tom, jak funguje módní průmysl. Tato iniciativa vznikla v Londýně v přímé reakci na pád bangladéšské oděvní továrny Rana Plaza 24. dubna 2013, při kterém zahynula 1130 lidí a dalších 2500 bylo zraněno. 

K Fashion Revolution patří na sociálních sítích hashtagy #whomademyclothes a #imadeyourclothes. Hashtag #whomademyclothes byl používaný hlavně v roce 2016, kdy se 70 000 lidí po světě dožadovalo světových značek, aby ukázaly, kdo vyrobil jejich oblečení. Ty reagovaly právě s hashtagem #imadeyourclothes.