Články

Jak se proměnil trh s nanotechnologickými výrobky od konce pandemie

10.9. slaví celý český nanoprůmysl Den nanotechnologií, jak se ale proměnil nanotechnologický průmysl od pandemie? A co je hlavním tahounem českých nanovýrobků?

Nanotechnologický průmysl s koncem pandemie zaznamenal obrovskou proměnu, tržby z nanoroušek a nano respirátorů klesly meziročně za první a druhý kvartál o 91,6 %, oproti tomu prodeje nanovlákenných pleťových masek vzrostly o 135,9 % a prodeje oblečení z nanomateriálů o 14,10 %. Zájem zůstává téměř stejný i o lůžkoviny z nanomateriálů, kde sice byl zaznamenán pokles o 4,54 %, ale ten byl způsoben velkým nedostatkem zboží v červnu. 

Srovnání prodejů nanotechnologických výrobků (2)

Zájem o nanotechnologické produkty roste i přes neustálý pokles tržeb v maloobchodě

Nanovlákenné pleťové masky patří k největším hitům posledního roku, nejenže vzrostly prodeje o 135,9 % v prvním a druhém kvartálu 2023 oproti prvnímu a druhému kvartálu 2022, ale je to jeden z produktů, o který je obrovský zájem i na zahraničních kosmetických veletrzích. Nanovlákenné pleťové masky jsou suché textilní masky, které se začnou rozpouštět na pleti při kontaktu s vodou.

Jejich obrovskou výhodou oproti konkurenci je, že jsou vyrobeny pouze z aktivních látek a neobsahují žádné silikony, parabeny ani konzervanty. Tím, že se aktivní látky (jako je například vitamin C, kyselina hyaluronová nebo vitamin E) zvlákní do nanovláken, vytvoří se tím pleťová maska, která má až 92 % účinnost přenosu aktivních látek.

„V kosmetice už se dnes neřeší, jaké látky fungují na akné nebo na vrásky, řeší se ale, jak je efektivně dostat do pokožky, právě proto jsou nanovlákenné masky tak unikátním produktem," říká Lucie Konečná, provozní ředitelka nanoSPACE.

Prodeje oblečení z nanomateriálů vzrostly o 14 %

Už několikátý rok za sebou rostou prodeje oblečení z nanomateriálů. Za poslední dva kvartály vzrostly tržby z nano oblečení o 14,1 % oproti prvním dvěma kvartálům v roce 2022. Oblečení z nanomateriálů je často extrémně lehké, eliminuje zápach při pocení a vydrží mnohem déle než běžné oblečení. Původně byly tyto materiály vyvinuty pro použití ve zdravotnictví. Nejvíce je proslavila česká návrhářka Lada Vyvialová, která jako jedna z mála na světě pracuje téměř výhradně s nanomateriály. 

Srovnání prodejů nanotechnologických výrobků -2

Produkty pro alergiky po letech růstu zůstávají na stejných číslech, rozhodne konec roku

Polštáře, přikrývky a povlečení z nanovlákenného materiálu pro alergiky zaznamenávaly obrovský boom v posledních třech letech, kdy meziročně rostly prodeje o 70–140 %. Dnes nanovlákenné produkty pro alergiky na prach a roztoče dělají 67,6 % všech tržeb ryze nanotechnologických produktů na e-shopu nanoSPACE.  Za první dva kvartály je zatím pokles v prodejích o 4,54 %, ten je ale podle Konečné způsoben nedostatkem zboží v červnu.

V červnu jsme měli zcela vyprodané povlečení pro alergiky z Nanobavlny, to, jaká budou opravdu čísla ukáže až konec roku.

Lucie Konečnáprovozní ředitelka

Právě druhá polovina roku bývá v tomto sortimentu nejsilnější. Alergie na roztoče se lidem v zimních měsících zhoršuje, a to kvůli delšímu pobytu doma i zvýšené vlhkosti, která roztočům svědčí. Právě produkty s nanovlákennou membránou bývají často doporučované alergology jako prevence, protože zabraňují shromažďování a množení roztočů v polštářích, přikrývkách i matracích, kde běžně najdete i desítky milionů alergenů.

Srovnání prodejů nanotechnologických výrobků  - luzkoviny

„I kdyby byl ale celkový pokles tržeb v pár procentech, budeme to v současné situaci v maloobchodě považovat za úspěšný rok," doplňuje Konečná. Velmi se proměnily i produkty, které lidé kupují. Zatímco v roce 2022 se kupovaly nejvíce sady přikrývek a polštářů, letos je v tomto segmentu pokles o 20 %. Nejvíce rostou prodeje povlečení z Nanobavlny, kde byl zaznamenán nárůst o 16,5 %.

Nano roušek a nano respirátorů se stále prodává víc než před pandemií

Prodeje nano roušek klesly o 93,3 % a prodeje nano respirátorů o 89,9 % v posledních dvou kvartálech oproti minulému roku za stejné období, přesto se stále prodává o více jak 750 % než před pandemií. Před pandemií nakupovali nano roušky a nano respirátory hlavně chronicky nemocní nebo lidé, co pracují ve velmi prašném prostředí. Dnes nano roušky a nano respirátory kupují nejvíce lékaři. 

Nanotechnologie, které jsou na vzestupu

Ačkoliv dnes největší tržby dělají polštáře, peřiny a povlečení z nanovlákenného materiálu, které jsou určené pro alergiky a astmatiky, nejvíce na vzestupu jsou kosmetické výrobky z nanovláken a nanotechnologické produkty na čištění vody. Filtry na čištění vody pomocí nanotechnologií jsme začali prodávat teprve v druhé polovině roku 2022, i proto nemáme data, vidíme ale, že zájem je čím dál větší, protože jsou někdy i měsíce zcela vyprodané," zakončuje Konečná.  

Proč je 10.9. dnem nanotechnologií

Je to jednoduché, jeden nanometr je 10−9 metru, i proto je 10.9. dnem nanotechnologií. V USA, kde se píše datum obráceně (10/9 je 9. října), je Národní den nanotechnologií oslavován 9. října. 

Infografika-nanospace-6
 

Autor: Tým nanoSPACE